Miten selättää yövuorot ja selvitä seuraavasta päivästä kunnialla? 

Yötyö on osa lähes kaikkien lääkärien arkea, ainakin uran alkuvaiheessa. Yötyön on havaittu liittyvän vahvasti univajeeseen, tapaturma-alttiuteen, lihavuuteen, tyypin 2 diabetekseenrinta-, eturauhas- ja suolistosyöpiin sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Öinen suorituskyky vähenee iän myötä ja palautumiseen vaadittava aika pitenee. McKenna ym. katsausartikkelissa selvitettiin parhaita keinoja selvitä kunnialla yövuoroista. (McKenna H, Wilkes M. Optimising sleep for night shifts. BMJ. 2018.)

  1. Minimoi univaje ennen yövuoroa – nuku edeltävinä öinä riittävästi 
  2. Ota 60–90 minuutin päiväunet ennen yövuoroa – jaksat valvoa paremmin 
  3. Nuku vuoron aikana, jos mahdollista – se parantaa suorituskykyäsi 
  4. Kofeiinista voi olla apua  
  5. Syö kun on nälkä, mutta vältä suuria aterioita yön aikana 
  6. Yövuoron jälkeen nuku 90–180 minuuttia 
  7. Vietä loppupäivä mukavien aktiviteettien parissa päivänvalossa  
  8. Liikunnasta voi olla hyötyä seuraavan yön unien laadun ja määrän parantamisessa 

Toki ihmiset ovat erilaisia, joten kokeile ja valitse, mitkä toimivat sinulle!

 

Millaisilla autoilla ja kuinka kovaa kollegasi ajavat? 

Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa selvitettiin lääkäreiden auto- ja autoilutottumuksia (Zimerman AWorsham CWoo JJena A Newhouse R. The need for speedobservational study of physician driving behaviors 2019. BMJ). Julkaisussa tarkasteltiin yhteensä 77942 Floridassa vuosina 2004–2017 annettua ylinopeussakkoa, joista 14560 sakkoa oli annettu yhteensä 5372 lääkärille. Erikoisalojen vertailu on kuvattu artikkelissa esitetyssä kuvassa 1.

Kuva 1. Extreme speeding on määritelty yli 20mph ylinopeudeksi.


Autoilutottumusten lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla autoilla ylinopeutta ajettiin. Luksusautoilla sakkoja napsivat eniten kardiologit (40
,9 %) kun taas akuuttilääkärit ja perhelääkärit tavattiin poliisin pysäyttäessä huomattavasti harvemmin luksusauton ratista. Ylipäänsä lääkäreiden havaittiin ajavan luksusautoa useammin kuin ei-lääkäreiden (p<0.001).

 

Enni Sanmark
LT