Suomalaisen lääkemarkkinoinnin pelisäännöt asetetaan lainsäädännön ja lääkefirmojen toimesta. Eettisiä ohjeita tiukennettiin vuodenvaihteessa. Rajoituksilla siivotaan reseptilääkkeiden markkinointia ja määrätään lääkeyhtiöt avaamaan sidonnaisuuksiaan.
Lääketeollisuus ry edustaa Suomessa toimivia lääkealan yrityksiä ja edistää Suomessa toimivan lääketeollisuuden toimintaa. Lääkärin arjessa näkyy erityisesti yhdistyksen ylläpitämä Lääketeollisuuden eettinen ohjeisto, jossa annetaan siihen sitoutuville lääkeyhtiöille tarkat pelisäännöt lääkemarkkinointiin. Eettisiä ohjeita päivitettiin vuodenvaihteessa. Tammikuussa voimaan tulleet uudet ohjeet kieltävät esimerkiksi kaikki reseptilääkkeitä mainostavat mainoslahjat. Lisäksi terveydenhuollon ammattilaisille suunnatuille koulutuksille asetettiin entistä tiukempia rajoituksia.
[[{”type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”88″,”attributes”:{”alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”480″,”style”:”margin: 5px 15px; width: 180px; height: 250px; float: right;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”346″}}]]Lääketeollisuus ry:n viestintäjohtaja Tuomas Nurmelan mukaan eettisten ohjeiden halutaan elävän ajassa. ”Ohjeilla on Suomessa yli viidenkymmenen vuoden historia”, Nurmela kertoo. ”Ohjeisiin on tehty muutoksia ennenkin. Yhteiskunta, lääkeala ja lääkemarkkinointi muuttuvat jatkuvasti”. Ohjeita tiukennettiin myös viime vuonna. Silloin muuttui ohje lääkenäytteiden jakamisesta. Tällä kertaa tehdyt muutokset ovat kuitenkin paljon laajempia ja keskittyvät yhteistyöhön terveydenhuollon kanssa.
Yhdeksi tärkeimmistä syistä ohjeiden tiukentamiselle Nurmela mainitsee avoimuuden.
”Yhteistyö terveydenhuollon ammattilaisten kanssa on lääketeollisuudelle arkipäivää. Emme halua, että siinä on mitään mystistä.”
Nurmelan mukaan tavoitteena on vahvistaa ihmisten luottamusta terveydenhuoltoon.
Reseptilääkkeiden mainoslahjat kielletään
”Reseptilääkkeiden mainoksia ei enää koulutustilaisuuksissa, kongresseissa ja mainoskasseissa tule näkymään”, Nurmela arvioi ohjeiden aiheuttamia muutoksia. Itsehoitolääkkeiden mainoslahjat ovat yhä sallittuja, mutta niiden jakamisen tulee liittyä ammatilliseen toimintaan. Nurmela ei usko, että terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnatut koulutukset tulisivat vähenemään rajoitusten myötä.
”Niiden määrä riippuu eniten siitä, missä vaiheessa kehityskaarta yritysten suunnittelemat lääkkeet ovat: onko tarvetta kertoa uusista indikaatioista tai lääkeaineista.”
Muitakin muutoksia on luvassa. Vuonna 2016 Lääketeollisuus ry:n jäsenyritykset joutuvat julkistamaan kaikki vuonna 2015 terveydenhuollon ammattilaisille ja järjestöille maksamansa palkkiot ja taloudelliset edut.
Lääketeollisuus ry on eurooppalaisen lääketeollisuuden kattojärjestö EFPIA:n jäsen. ”Sääntöjen muuttaminen on siksi ollut koko Euroopan kattava prosessi”, Nurmela selittää.
[[{”type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”89″,”attributes”:{”alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”305″,”style”:”margin: 5px 15px; width: 280px; height: 178px; float: right;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”480″}}]]
Sekä EFPIA:n että Lääketeollisuus ry:n hallituksissa istuu lääkeyhtiöiden ylintä johtoa, joten eettiset ohjeet tulevat lääkeyhtiöiltä itseltään. Lähes kaikki Suomessa toimivat suuret lääkeyhtiöt kuuluvat Lääketeollisuus ry:een. Orion erosi siitä vuonna 2012 kustannussyistä.
Reseptilääkkeiden mainoslahjojen kiellossa on varattu siirtymäaikaa kuluvan vuoden heinäkuuhun asti, jotta lääkeyhtiöt ehtivät jakaa varastonsa tyhjiksi. Kieltoon on lääkeyritys MSD:llä varauduttu lääketieteellisen johtajan Kaisa Elomaan mukaan jo etukäteen. MSD järjestää Elomaan mukaan muutenkin lähinnä koulutustoimintaa.
”Panostamme koulutuksiin ja saamme niistä jatkuvasti hyvää palautetta”, Elomaa kertoo. Hänen mielestään on jo korkea aika päästä markkinoinnissa eroon ”turhista härpäkkeistä”.
Teksti: Nico Vehmas
Kuvat: Ella Brandt
FAKTAA Lääketeollisuus ry:n uudistuneet eettiset ohjeet tulivat voimaan ja 1.1.2014 ja toteavat muun muassa seuraavaa: 32 § Terveydenhuoltohenkilöstöön kuuluville ei saa tarjota tai muuten antaa suoraan 13 § Tilaisuuksien vieraanvaraisuus. Ruokailun kokonaiskulut veroineen Informatiivisen ja koulutuksellisen materiaalin antaminen ja luovuttaminen terveydenhuollon ammattilaisille on sallittua edellyttäen, että materiaali:
|