Vuodenvaihteen lähestyessä moni voi samaistua siihen tuskalliseen tunteeseen, että mikään ei oikein etene, ja parasta seuraavassa aamussa on se, että kesä on taas yhden yön lähempänä. Sairaalan käytävillä vaeltelevan kandin tai nuoren lääkärin sydäntä lämmittää mahdollisen joululoman lisäksi ajatus siitä, että talvipäivänseisaus siintää kulman takana; pimeyden kanssa on käyty päädyssä asti, ja laskeutuminen kohti juhannusta voi hiljalleen alkaa.

Sinänsä on ymmärrettävää, että moni kamppailee mielialan kanssa erityisesti pimeänä sesonkina, emmekä me lääkärit ­– varsinaiset tai sesonkituuraajan virkaa toimittavat kandidaatit – ole missään nimessä mielenterveyden häiriöille immuuneja.

Terveyskirjaston mukaan noin 1 prosentti väestöstä kärsiikin toistuvista kaamosmasennusjaksoista, ja jopa kolmannes kansasta potee lievempää sesonkioireilua.

Kirkasvalohoitoa suositellaan oirekuvan hoidoksi.

Keräsin raadilta nimeltä Medisiinariliiton hallitus muutamia vinkkejä siitä, miten muuten tästä synkästä talvi-nimisestä koitoksesta voisi selvitä. Moni mainitsikin kärsivänsä pimeänä vuodenaikana matalasta mielialasta, mutta neuvokkailta kandidaateilta löytyi nokkelia konsteja synkkään vuodenaikaan.

 

Liiku.

Jos liikkumisen ilo ei itsessään lämmitä kyllin, esimerkiksi juoksulenkin voi suunnitella simuloimaan vuodenaikavaihtelua: jos etäisin etappi on reitin pimein kohta, jälkimmäisen puolikkaan saa hölkötelläkin jo valoa kohti.

Vaali valoa.

Luontevana jatkumona edelliseen paneeli näki valoisien hetkien vaalimisen keskeisenä. Auringonpilkahdukset keskellä pitkää talvea ovat kuin terveyskeskus hyvällä seniorituella – niistä tulee ottaa kaikki ilo irti!

Inspiroidu pimeästä.

Pimeät illat voi ottaa terveenä haasteena ja elämysmatkana oman mukavuusalueen ulkopuolelle, samalla rikkoen arjen paatuneita rutiineja. Kuvittele esimerkiksi seuraavan työpäivän jälkeen kotiin menemisen sijasta käveleväsi johonkin aivan uuteen paikkaan samalla kuunnellen itsellesi uutta musiikkia. Saisiko omien kaavojen rikkomisen osaksi työpäivääkin?

Rakenna talvipesä.

Kodin sisustaminen ja koristelu tuovat lämpöä kotikoloon, jossa nykyään monen tulee muutenkin vietettyä varsin paljon aikaa. Omalla kohdalla olen toteuttanut tätä vastikään hankkimalla uuden pianon. Raati suositteli myös kynttilöitä, jouluvaloja ja pellavaisia tekstiilejä.

Arjen hedonismia.

 

Yksinkertaisesti: tee sitä, mistä tulee hyvä olo. Kahvittelua hyvän ystävän kanssa, saunomista ja avantopulahduksia on empiirisesti helppo suositella.

Omalta kirran kurssilta muistan professori Juha Grönroosin kaksi oppia: 1) älä koskaan anna auringon nousta strangulaation yli, ja 2) aamu koittaa aina päivystäjällekin.

Lohduttaudun itse ajatuksella, joka on analoginen yöpäivystäjän suden hetkenä käymään ajatusprosessiin saapuvasta aamunsarastuksesta: kevät koittaa vielä, ja siitä tulee hyvä!

 

LK Simo Nuuttila

Pääsihteeri

Suomen Medisiinariliitto

Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00377 (22.11.2020)