Lydia - Pelintekijöiden haastattelu

Kirjoittaja: Ville Wikström, EL

Lydia - Pelintekijöiden haastattelu

Lydia-peli on suomalaisen Platonic Partnershipin ensimmäinen valmistunut peli. Platonic Partnership on indie-pelistudio, millä tarkoitetaan pienehköä itsenäistä pelialan yritystä, joka ei käytä isoa julkaisuyritystä peliensä saamiseen markkinoille. Indie-studioita on syntynyt melko paljon viime vuosina myös Suomessa ja Platonic Partnershipin juuret ovat Pohjanmaalla. Vaikka indie-pelistudiolta puuttuukin ison julkaisijan tuki ja markkinointibudjetti ovat toisaalta kaikki ohjat ja tekijänoikeudet omissa käsissä ja pelin saa julkaistua tietokoneilla digitaalisesti esim. Steam-palvelussa kohtalaisella työllä.

Platonic Partnershipiin kuuluu tällä hetkellä neljä henkilöä. Juho Kuorikoski (käskikirjoitus ja skriptaus), Juhana Lehtiniemi (sävellys- ja äänityö), Jussi Loukiainen (myynti ja markkinointi) ja Henri Tervapuro (grafiikka ja käsikirjoitus). Yrityksen perustajat Juho ja Henri suostuivat ystävällisesti vastaamaan muutamaan kysymykseen Lydiaan liittyen.

Lydia on Platonic Partnershipin ensimmäinen julkaistu peli. Miksi päätitte tehdä pelin juuri tästä aiheesta?

Juho: ”Meillä on tuotannossa hieman isompi seikkailupeli, mutta markkinoille piti päästä vähän nopeammin. Möin idean Lydiasta Henri Tervapurolle viime vuoden elokuussa (tuolloin värkkäsimme vielä kaksistaan), ja hän innostui ajatuksesta. Keskeinen tavoite oli välittää niitä tunteita, joita lapsi tällaisessa kasvuympäristössä tuntee. Tässä mielestämme onnistuimme kerrassaan erinomaisesti.”

Juho: ”Iso osa pelin tunnelmasta tulee musiikista. Tiimiin viime vuoden loppupuolella liittynyt Juhana Lehtiniemi on säveltänyt elokuvamusiikkia ja hänen luomansa äänimaisema välittää erinomaisella tavalla niitä tuntemuksia, joihin pyrimme tarinassa ja grafiikassa.”

Juho: ”Jussi Loukiainen tuli mukaan Juhanan jälkeen. Hän vastaa liiketoiminnan kehittämisestä ja hänen ansiostaan olemme saaneet näkyvyyden suhteen ihan unelmastartin. On tosi hienoa, että aihe koetaan tärkeäksi ja peli selvästi herättää keskustelua – mikä on ollut myös yksi meidän tavoitteistamme.”

Henri: ”Halusimme myös testata työkaluja ja taitojamme lyhyellä projektilla ennen pidempää projektia.”

 

Minkälaista taustatyötä teitte peliänne varten? Miksi valitsitte lapsen näkökulman tarinalle?

Juho: ”Lapsi on hyvin haavoittuvainen ja täysin syytön tällaiseen tilanteeseen. Alkoholismi ei ole pelkästään alkoholistin sairaus, vaan siitä kärsivät kaikki läheiset, lapset erityisesti. Lapset ovat aikuisten vallan alla niin hyvässä kuin pahassa, joten halusimme viestiä pelin keskeiset teemat tämän vuoksi lapsen kautta. Näin ne tuntuvat entistäkin ahdistavimmilta.”

Henri: ”Muistoista ammennettiin aika paljon yksityiskohtia ja eri lukujen/kohtausten logiikkaa. Pelin ekat versiot oli aika erilaisia, ne nojasi enemmän abstraktiin ja fantastiseen. Puolessavälissä huomasimme että tarina vaatii intiimiyttä ja lämpöä, sellaista todella raakaa rehellisyyttä.”

 

Kenelle pelinne on suunnattu ja oletteko ajatelleet voisiko sitä hyödyntää esim. kolutusmateriaalina?

Juho: ”Haluamme tuoda pelillämme esiin niitä tunnetiloja, joita alkoholistiperheissä koetaan. Peli näyttää sen todellisuuden, josta usein tunnetaan aivan turhaan häpeää. Alkoholismi ei koskaan ole sen vaikutuspiirissä olevien syytä. Peli on ensisijaisesti viihdetuote, joka on suunnattu mahdollisimman laajalle yleisölle. Mutta näkisin, että tätä voisi käyttää myös opetusmateriaalina, sillä peli näyttää varsin hyvin sen, miltä alkoholismi sivullisen roolissa tuntuu.”

Henri: ”Tein peliä kaikille jotka ovat käyneet samoja asioita läpi. Suurin huolenaiheeni oli että peli jää pintaraapaisuksi.. useimman mielikuva alkoholistiperheestä tulee amerikkalaisista tv sarjoista missä keskitytään aika kliseisiin ja fyysisiin ilmiöihin. Oikeita tarnoita kuullessaan ihmisiä usein hämmentää, millainen viha/rakkaussuhde tässä on sisältäpäin tarkasteltuna. Jokainen epätoivoisesti haluaisi rakastaa vanhempiaan tai lapsiaan, mutta joskus olisi oikeasti parempi vain erota.”

 

Miten mielestänne terveydenhuollossa voitaisiin paremmin havaita ja puuttua alkoholistiperheiden ongelmiin?

Juho: ”Eräs pelimme tavoitteista on herättää keskustelua aiheesta. Alkoholismi on pitkään ollut vaiettu asia, josta pitäisi pystyä keskustelemaan nykyistä avoimemmin. Ehkä peliä pelatessa jonkun silmät avautuvat ja tämä päättää hakeutua hoitoon.”

Henri: ”Alkoholistiperheet peittävät jälkensä aika tehokkaasti. Ehkä kuitenkin lapset heijastavat tunteitaan herkemmin ulospäin.. mikä saattaa näkyä koulunkäynnissä ja aktiviteeteissa. Itseäni kiukutti ja turhautti pienenä ulkopuolisten puuttuminen asiaan -- on aika vahvoja tunnekuvia että teki mieli vetää turpaan poliisia joka on kotiovella tai kadota koulusta kun aina kyseltiin ja kyseltiin, sen kummemmin oikeasti reagoimatta. Mikä on nyt aikuisen näkökulmasta taas todella vaikeaa.”

 

Juho Kuorikoski toimii Järviseudun Sanomien päätoimittajana. Hän on tietokirjailija, jonka julkaistuihin teoksiin lukeutuu mm. ”Sinivalkoinen pelikirja”, ”Suuret seikkailupelit – tietokonepelien klassikot” ja ”X-COM – tietokonepelien klassikot”. Juho on myös Pelit-lehden pitkäaikainen avustaja.

Henri Tervapuro on pelialan töidensä lisäksi sarjakuvataiteilija, jolta on julkaistu mm. ”Kätyrit”-sarja.

Suuret kiitokset Juho Kuorikoskelle ja Henri Tervapurolle haastattelusta.

Lydia on saanut huomiota paitsi kotimaisessa pelimediassa myös maailmalla, mm. Washington Post on julkaissut siitä arvion (sisältää runsaasti juonipaljastuksia): https://www.washingtonpost.com/news/comic-riffs/wp/2017/06/21/lydia-this-childs-tale-deals-skillfully-with-adult-issues/?utm_term=.0befc7b11068

Peli on saatavilla osoitteesta: http://store.steampowered.com/app/629000/Lydia/

Platonic Partnershipin kotisivut: https://platonicpartnership.com/

 

Ville Wikström
Työterveyshuollon erikoislääkäri

Lue myös pelin tarkempi esittely täällä.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.